Sveriges fotbollslandslag har lyft mot VM i USA Fotboll/Fotbolls-VMSvenska landslaget har lyft mot USAGör inte som Norge – ratar kostymernaMalin Wahlberg, Per BohmanUppdaterad 12.40 | Publicerad 12.14share-arrowDelacomments32Lyssna på artikelnLyssna på artikelnSvenska fotbollsherrarna har lyft mot USA.Men det blir inte i kostym som Norge reste i – utan i träningsoverall.– Man reser bekvämt, säger landslagschef Stefan Pettersson.Här lyfter landslaget till VM0:21GÖR DIN DRÖMELVA TILL VM – TA UT DIN VM-ELVA HÄRNär Sverige senast spelade VM 2018 hade svenska Cavaliere gjort en ny VM-kostym till landslaget. Men i USA kommer de svenska spelarna att ha en mer avslappnad stil. När det norska landslaget flög över Atlanten i tisdags gjorde spelarna det i kostym. Blågult har dock valt att lämna kostymerna hemma. – Vi åker i våra overaller. Man trivs bäst i det. Vi ska sitta nio timmar på ett flyg, då är det skönast, säger landslagschef Stefan Pettersson. Sportbladets fotograf fångade de svenska landslagsspelarna när de klev ut ur bussen och slussades in via vip-ingången på Arlanda terminal 2 inför avfärden mot Dallas. Då var de klädda i samma overaller som de gick ombord planet med.chevron-leftföregåendeexpand-lefthelskärmchevron-rightnästaSvenska spelarna väljer bort kostymen när de lämnar Sverige för fotbolls-VM.1 / 3Foto: Magnus Sandbergchevron-leftföregåendeexpand-lefthelskärmchevron-rightnästa1 / 3Foto: Vegard Grøtt / Bildbyrån”Kan se snyggt ut”Det blir heller inte kostym för de svenska spelarna i samband med match. – Det har försvunnit. Jag tror att det blir mindre sånt. Vissa ledare har kostym under mästerskapet, men inga spelare, säger Pettersson och fortsätter: – Det kan se jäkligt snyggt ut att komma med kostym, men vi har inte valt det. Man reser bekvämt.Jacob Widell Zetterström tycker att det är ett bra val att slopa kostymerna, inte minst med tanke på vädret som väntar i USA och Mexiko.– Jag tror att kostym eller kavaj blir alldeles för varmt. Jag tycker att förbundet har tagit ett klokt beslut att inte ha det, säger han. Det svenska laget, med 26 spelare och 23 ledare, lämnade Sverige runt 12.00-tiden på lördagen. De landar i Dallas runt 18.00 lokal tid efter mellanlandning i Reykjavik. Landslaget börjar sedan ladda upp inför mot VM-premiären mot Tunisien, den 14 juni 20.00 lokal tid i Monterrey, Mexiko. Svensk tid blir det den 15 juni 04.00.expand-lefthelskärmLandslaget innan det klev på planet mot USA Foto: SvffTIPPA HELA VM – TÄVLA OM FINA PRISER I VM-PROFETENGÖR DIN DRÖMELVA TILL VM – TA UT DIN VM-ELVA HÄRNivas oro: ” Då är Blågult halvt dödsdömda” 21:56