Flicka inlåst av mamma 41 gånger – dog i brand i Göteborg Nyheter/BrottFlicka inlåst av mamma 41 gånger – dog i brandIsak Fritzonchevron-rightPublicerad 18.09emailMejlashare-arrowDela Foto: PolisenMamman lämnade sitt femåriga barn inlåst hemma 41 gånger – och övernattade hos pojkvännen, enligt polisens utredning.Den sista gången startade en brand i lägenheten och flickan dog. ”Every mornin I swear to god child ambuse”, har mamman skrivit i ett sms till sin pojkvän.Den 7 februari lämnades den femåriga flickan ensam i den låsta lägenheten i Biskopsgården i Göteborg – för 41:a gången. Det sista livstecknet från henne var en googling på K-popgruppen ”huntrix” i hennes surfplatta.– Det är ett upprörande fall att ett litet barn går bort, säger åklagare Tomas Engman.expand-lefthelskärm Foto: PolisenPolisen misstänker att flickan själv råkade starta branden i sin säng med en tändare, ”exempelvis genom barnlek med eld”.Hon tros ha dött av att andats in brandrök. Under sängen stod en potta och en skål med pasta.expand-lefthelskärmBlommor och ljus utanför huset. Foto: Anders DerosInlåst 41 gångerMamman, som är i 25-årsåldern, hade varit borta från lägenheten i cirka 19 timmar när branden startade. I stället befann hon sig hemma hos sin pojkvän, två mil bort, och såg röken i lägenheten via kameror som var uppsatta i bostadenDå åkte hon direkt hem, men enligt utredningen ringde hon 112 först nästan en halvtimme efter att hon sett röken.Det är inte första gången hon lämnar sin dotter ensam och inlåst. Samma sak ska ha hänt vid minst 41 tillfällen mellan 2025 och 2026. Totalt ska hon ha haft en parkeringsapp igång hos pojkvännen i 612 timmar.expand-lefthelskärm Foto: PolisenSurfplatta som sällskapUnder de här perioderna ska ingen annan ha passat flickan och hon ska inte heller ha haft möjlighet att ringa sin mamma, enligt polisen. Hon lämnades hemma med en surfplatta som sällskap.– Tillvägagångssättet är att hon väljer att avvika på tidig kväll. Sen återvänder hon dagen efter, säger Tomas Engman.”Kan inte komma därifrån”I ett röstmeddelande till en kompis säger mamman att hon har ”kollat kameran hela dagen i dag” och att dottern ”har varit så snäll, hon har bara varit på sitt rum”.Mamman misstänks nu för grovt vållande till annans död, 41 fall av framkallande av fara och 42 fall av olaga frihetsberövande.– Det är ett litet barn med begränsade möjligheter att låsa upp. Hon kan inte komma därifrån helt enkelt.expand-lefthelskärmBild från insatsen efter Foto: Anders DerosMamman: Inga klara minnesbilderMammans advokat, Sofia Hansson, säger att hon ”mår mycket dåligt” efter dotterns död. Varför mamman ska ha lämnat sin dotter ensam så många gånger vill hon inte kommentera. – Hon har inga klara minnesbilder av detta, så därför kan hon varken erkänna eller förneka, säger Sofia Hansson.Alla trodde att någon hade kollTomas Engman säger att det är sorgligt att alla som har hörts i utredningen har trott att någon vuxen haft koll på flickan.Mormor och morfar har trott att hon var med sin mamma, medan andra har utgått från att det var mormor och morfar som haft koll.– Det är en extremt tragiskt utgång för att alla har tänkt att det bästa om situationen. De har tänkt att flickan varit säkrad hos en vuxen och inte utelämnad ensam. expand-lefthelskärmEtt fönster igenbommat med träskivor efter branden. Foto: Anders Deros